2. Kommunicera med dina kunder
Ekonomin påverkar alla på olika sätt, därför är kommunikationen extra viktig när det sker snabba förändringar i ekonomin.
Dina kunder är din viktigaste källa för återkoppling. Kanske har deras behov förändrats, eller om de har slutat att beställa varor och tjänster av dig är det viktigt att få feedback om varför. Kan du anpassa din verksamhet för att möta deras behov, eller behöver du hitta nya målgrupper?
Vi har alla påverkats av höjda kostnader, kanske behöver du också höja dina priser eller se över dina betalningsvillkor för att säkra kassaflödet. Det sistnämnda är särskilt om du arbetar med liten vinstmarginal. Som företagare har du ingen skyldighet att erbjuda 30 dagars betalningsvillkor och du kan minska antalet dagar för att få in pengarna snabbare. Återigen; var transparant och kommunicera med kunderna, ingen tycker om höjda priser eller villkorsförändringar utan motivering.
3. Kapa onödiga kostnader
I slutändan är det vinsten som räknas, inte omsättningen. När efterfrågan och försäljningen minskar kan det vara nödvändigt att snabbt anpassa sina kostnader efter den nya kostymen. Fundera därför på om det finns några kostnader som kan elimineras eller minskas. För en dialog med dina leverantörer och kapa tjänster såsom prenumerationer du inte använder dig av, varje krona räknas.
4. Se möjligheter i situationen
Allt är inte negativt under en lågkonjunktur, för många företag kan det vara ett ypperligt tillfälle att kraftsamla inför en kommande högkonjunktur. Utnyttja tillfället med minskad arbetstid för den löpande verksamheten och investera tiden för att förbättra och effektivisera kärnverksamheten. Det kan exempelvis handla om att hitta nya effektivare säljkanaler, förbättra hemsida eller att göra investeringar som är mer överkomliga till följd av det pressade konjunkturläget.