Nätverk för kvinnligt entreprenörskap

Om oss

Nätverket grundades 2017 och riktar sig till kvinnliga entreprenörer, företagare och beslutsfattare i små- och medelstora organisationer.

Vi tror på entreprenöriell gemenskap

Livet som egenföretagare innebär ofta att man står ensam på toppen när det blåser. Att ensam vara den som tar alla avgörande beslut är inte lätt. Därför finns Wonder Women, en positiv gemenskap för kvinnliga entreprenörer. Vi diskuterar våra företag, lär av varandra och utbyter idéer, tillsammans är vi starkare!

Wonder Womens syfte är att ge kvinnor fler verktyg att utveckla sig själva och sina företag. Vi arrangerar; fysiska och digitala nätverksträffar, workshops, After Work, studiebesök och andra aktiviteter.

Wonder Women startade som en konferens i Uppsala 2017
Sedan 2017 erbjuder vi lokalt medlemskap i Uppsala – Uppsalanätverket.
I samband med pandemin började vi med digitala träffar, de finns än idag.
Sedan 2023 erbjuder vi nationellt medlemskap
Sedan januari 2024 erbjuder lokalt medlemskap i huvudstaden – Stockholmsnätverket.
  1. Wonder Women grundas 2017
  2. Lokalt medlemskap i Uppsala 2017
  3. Wondernarium & digitala träffar 2020
  4. Nationellt medlemskap 2023
  5. Lokalt medlemskap Stockholm, 2024

– kvinnor, jämställdhet och makt

Visste du att bara 1 av 4 svenska företag ägs av kvinnor?

I Sverige har vi nått långt i jämställdhetsfrågan inom många områden, men vi ligger på europabotten gällande kvinnligt företagande och få kvinnor håller ledande positioner i näringslivet.

Generellt sett har kvinnor mindre ekonomisk frihet än män, det är även svårare för oss att anskaffa kapital till våra verksamheter vilket i sin tur påverkar våra möjligheter att vidareutveckla våra bolag. Dessutom tar kvinnor fortfarande i högre utsträckning ansvar för hus och hem, att vi står för 75% av sjukskrivningar för stressrelaterade sjukdomar har sin förklaring.

Wonder Womens mål är att ändra detta. Vi vill ge dig som kvinna rätt redskap och därmed bättre förutsättningar att bygga en framgångsrik och hållbar företagsverksamhet. Våra samarbetspartners erbjuder också hjälp på vägen i form av rådgivning inom olika områden.

Med våra ledord – inspiration, nätverk och power – arbetar vi mot målet att flytta fram positionerna för kvinnliga entreprenörer i svenskt näringsliv.

Årlig konferens blev ett rikstäckande nätverk

Wonder Women grundades av Klara-Maria Mach, 2017. Det började som en nationell kvinnokonferens för svenska entreprenörer, företagare och beslutsfattare. Konferensen arrangerades i september 2017, 2018 och 2019. Det var en fullspäckad helg med föreläsningar, debatter och aktiviteter och hundratals kvinnor från hela landet kom för att fira två dagar av systerskap i Uppsala. Mottagandet beskrivs bäst med ett ord: succé! Många av dem som deltog i konferensen finns kvar i nätverket än idag.

 

Wonder Women föds i nya former och expanderar

Precis som för många andra organisationer innebar pandemin 2020 stora förändringar, konferensen tvingades vi att ställa in och för att fortsätta nätverkandet ställde vi snabbt om och körde igång med digitala träffar, Wondernarium föddes. Lanseringen var lyckad och det digitala mötesrummet är numera en självklar del av nätverksamheten.

När restriktionerna lättades, 2022, var det härligt att kunna träffas på riktigt igen. Sedan dess har vi arrangerat regelbundna fysiska nätverksträffar i Uppsala och Stockholm. Nationellt har vi fortsatt med digitala träffar och målet är att i framtiden öppna upp för fysiska träffar på fler orter i landet. Förhoppningsvis kan vi så småningom även återuppta den otroligt uppskattade nationella konferensen – en helg med systerskap och entreprenörskap.

Teamet bakom Wonder Women

Porträtt på Wonder Womens grundare, Klara-Maria Mach

Klara-Maria Mach

Grundare och moderator

info@wonderwomen.se

 

 

WW_Cirkle_FeatureSmall30

Maja Hoffner

Kommunikatör

maja.hoffner@wonderwomen.se

 

Frågor & svar om Wonder Women

Evenemang

Kan jag avboka min biljett?

Anmälan är bindande och du kan inte avboka din biljett. Däremot kan du överlämna biljetten till en annan person inom samma företag.

När kommer bokningsbekräftelsen?

Bokningsbekräftelsen brukar komma 48 timmar efter att anmälan är gjord till den mailadress du angav i anmälan. Bekräftelsen skickas ut via mailadressen info@wonderwomen.se – så ha även koll på skräpposten.

Hur anmäler jag mig?

Anmälan finns längst ner vid varje events egna informationssida. Där fyller du i de uppgifter som krävs vid anmälningen, det kan variera beroende på om det är t.ex. förtäring eller liknande.

Har du problem med anmälan hör av dig till info@wonderwomen.se

Till vem är eventen riktade?

Eventen är främst riktade till kvinnor och de som identifierar sig som kvinnor. Vi vill helst att du driver företag (egenföretagare eller småföretag) eller har en ledande position i ett företag.

Vi har varken krav på bransch, ålder, etnicitet eller omsättning,

Kan jag ta med mig barnet till nätverksträffen?

Vi är familjevänliga och anser att ingen kvinna ska missa ett tillfälle för fortbildning. Har barnvakten blivit sjuk eller behöver du amma? Inga problem – ta med dig barnet till träffen.

Betalning

När skickas fakturan?

Fakturan skickas ut via mail under eventdagen

Kan jag betala med Swish?

Ja, det går bra att betala med Swish både för eventen och webbshopen. I fakturan står det angivet vilket nummer du kan betala till.

Måste jag betala fakturan även om jag inte kommer?

Då anmälan är bindande behöver du betala fakturan även om du inte kan delta.

Medlemskap

Hur lång tid binder man upp sig?

Man binder upp sig per kalenderår.

Är träffarna obligatoriska?

Nej, du deltar i de träffar du kan och vill. Som medlem får du en inbjudan via Google Kalender till alla träffar där du kan tacka ja/nej till träffen.

Kan man bli utskickad från nätverket?

Du är kvar i nätverket så länge du vill och betalar. Du kan bli utskickad för omoralisk-eller oetiskt beteende.

Om man är flera från samma företag kan man dela på medlemskapet?

Absolut, då är en deltagare per event inbjudan. Vill man vara flera kommer en avgift för resterande deltagare.

  • Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Obligatoriskt