Att våga ta plats i en mansdominerad bransch

Att vara den enda och yngsta kvinnan i dom flesta mötesrummen har skapat en frihetskamp inom mig. Därför vill jag inspirera till mod, trygghet och en tillitsfull inre självkänsla.

En bild på artisten Biim, hon står i ett fält med solrosor

Foto: Linn Månsson (privat bild)

Mitt namn är Biim Frischenfeldt. Jag är 26 år gammal och driver musikbolaget Yellow Music United AB.

Mod att förverkliga sina drömmar

Att våga tro på sina drömmar och sedan följa dom kan vara läskigt och man är sårbar. Vi är alla fyllda av tvivel och tänker på olika sätt som vi kan misslyckas på, sedan pendlar vi tillbaka till känslan av spänning och frihet. Då tänker vi på vad livet kan bli om vi vågar att ta det där stora klivet mot sin dröm.

När jag fyllde 18 år valde jag att ta steget mot min stora dröm – att musiken skulle få ta mer plats i mitt liv. Då startade jag mitt första företag och kort därefter blev jag delägare i ett Uppsalabaserat skivbolag. Under skivbolagstiden fick jag uppleva verkligheten av musikbranschen. Den kan vara kall och hård och är ofta styrd och dominerad av män i präktiga kostymer.

För två år sedan ville jag bygga något positivt och energifyllt. Något som bryter kulturen som jag tidigare upplevt i musikindustrin. Yellow Music blev mitt livsuppdrag, bolaget verkar som en navigator och tryggheti branschen, men också i livet, för unga, kreativa, själar. Att starta ett företag helt på egen hand under pandemin blev en stor utmaning och unik upplevelse.

Jag började med att coacha vokalister i scenframträdande och hälsosam sångteknik. Tjänsten utvecklades, det blev en fristad för mina sångfåglar att bygga självkänsla och självförtroende. Timmen vispenderade ihop blev också en paus i vardagen, en stressfri zon med fokus på att vara här och nu, men också en tid för ventilering och reflektion.

Jag skapade också en introkurs i musikproduktion för tjejer. Syftet var att pusha fler kvinnor till att vilja och våga bli musikproducenter. Vi erbjuder även vägledning inom grafisk profilering, marknadsföring ochpromotion, där det största fokuset är att inspirera artister till att våga ta plats och visa framfötterna.

Alla mina tidigare erfarenheter är samlade i Yellow Music, för trots att det är en mansdominerad bransch så ska vi tjejer också synas, höras och lysa.

Att resa sig igen efter svåra tider

 Det fanns en tid när jag trodde att jag aldrig skulle ta studenten. År två och tre på Fyrisskolan i Uppsala utsattes jag för mobbing och var i princip aldrig närvarande. Det var en tid fylld med panikångestattackeroch det gick så långt att jag åt min lunch på skoltoaletten. Jag klarade mig, men det hade påverkat mig. Jag blev rädd för att testa nya saker och satsa på drömmen som jag en gång hade om att starta ett musikbolag.

Jag brukar vara öppen och tala om den svåra tiden med mina tjejer på Yellow Music. Jag vill visa ett realistiskt perspektiv av mig själv och företaget. Det har tagit tid att bygga upp min trygghet och självkänsla igen. Att resa sig igen efter motgångar är inte lätt, men man gör det, för man klarar mer än vad man tror.

Yellow Music blev min trygghetszon och det har också blivit en trygghetszon för andra. Det är den störstaanledningen till att jag varje dag bygger vidare på vårt gula, solrosiga, bolag. Jag vill inspirera andra unga, kvinnliga, entreprenörer att våga sätta den där drömmen i verk. Jag vill, tillsammans med Yellow Music, bryta banor i musikindustrin och som ung kvinna inspirera andra musiker och artister att armbåga sig fram.

Kram/ Biim

Text av Biim Frischenfeldt, Yellow Music United AB.