En morgon i Uppsala med fokus på fokus

Torsdagen den 10/6 var det dags för terminens sista frukostträff och då hade vi tema “fokus”. I samarbete med Team Sportia Uppsala samlades vi tidigt i morse i Stadsparken för att väcka kroppen med yoga instruerad av Annica Ullbors. Morgonen bjöd på fantastiskt väder och “soft yoga” med fokus på andning, mjuka rörelser och frigöring av spänningar vi samlat på oss under våren. Därefter njöt vi av en gemensam frukost, levererat av Triller Mat & Bröd,  tillsammans med Fredrik Söderlund, VD och medgrundare på Team Sportia. Medan Annica fokuserade på en välmående kropp och själ, hade Fredrik fokus på ett välmående företag. 

Träffen utfördes semidigitalt och semifysiskt, med deltagare både online och på plats.

Soft Yoga med Annica Ullbors

Annica förklarade för oss samtidigt som hon instruerade övningarna hur vi kan aktivera nerver i hjärnan som är kopplade till kroppens alla organ. Genom att aktivt spänna en specifik muskel i kroppen, för att sedan aktivt slappna av aktiverar vi nerverna och slappnar av på ett sätt vi aldrig gör i vardagen. Mycket av våra spänningar sitter i käkar och axlar, därmed la Annica en hel del tid på att “spänna-slappna av” i just det området.

IMG_20210610_073521

Fredrik och Team Sportia i Uppsala

Fredrik och Team Sportia har ett modernt sätt att tänka på företagande. De har valt att lägga fokus på hur de bäst jobbar med hjälpmedel och utrustning till att må bättre och gör en verklig skillnad för sina kunder. Team Sportia valde för några år sen att “fyrkanta ner sig” till och lägga fokus på det de är riktigt bra på: cykel, längdskidor och funktionella skor – och på så sätt bli attraktivare och och ännu mer kompetenta. Fredrik menar att bättre fokus resulterar i bättre beslut från allt till inköp, personal, kompetens, lokal och så vidare. För vad hände när Team Sportia inte hade fokus? Jo, kalkyler och kärnverksamheten skenade iväg. På samma sätt menar han att vi företagare måste lägga fokus – hans bästa tips för att göra detta är:

  • Flytta fokus från hårda värden till mjuka värden. Med fokus på hur kunden upplever service, produkt, företagskultur och hållbart företagande kommer andra det andra av sig själv. 
  • Var tydlig mot dig själv. Gå mot några nyckeltal och nyckelvärden som du verkligen styr mot i allt du gör. 
  • Skynda långsamt! Låt det ta tid att hitta fokus och segmentera VAD just ditt företag är bra på.
IMG_20210610_081341

Stort tack Annica och Fredrik för att ni arrangerade morgonens Wonder Women-träff tillsammans med oss och för er stöttning i vårt arbete!

Vi riktar även ett stort tack till dagens deltagare – vi ses igen i augusti.